فن و مشاهير

7 أعمال درامية تخطت كل التوقعات في رمضان 2023 ..جعفر العمدة في المركز الأول

الماراثون الدرامي الرمضاني هذا العام كان ملئ با|لعمال الفنية والتي وصلت لـ 29 عمل فني، لكن بالرغم من هذا إلا أن بعض المسلسلات لم تحقق النجاح المأمول وخرجت من المنافسة والبعض الخر تصدر التريند.

بالرغم من إن فيه مسلسلات متصدرة التريند لحد دلوقتي وليها جمهور كبير بيدور على أحداثها كل يوم، في مسلسلات تانية جمهورها نسيها خالص، وشبه سقطت من التريند في التلت الأخير من رمضان، وفي وسط كل ده فيه مسلسلات تالتة خالص بدأت في نص رمضان.

 أعمال متصدرة التريند

من ضمن الأعمال اللي متصدرة التريند من أول يوم رمضان مسلسل جعفر العمدة، واللي ظهر على مؤشر جوجل إن بيتابعه أكتر من 2ونص مليون، وكل يوم بيزيد البحث عن مسلسل جعفر العمدة وخصوصا بعد ما الأحداث سخنت والناس بتسأل إيه بيحصل.

وبتدور أحداث مسلسل جعفر العمدة حوالين واحد اسمه جعفر، عنده كذا شركة مقاولات، وبسبب فلوسه وشركاته بيدخل في صراعات مع منافسيه، وبالرغم من حوازه من 3 ستات إلا إنه قرر يتجوز من عايدة واللي علاقتهم في الأول كلنت شبه منعدمة، ولكن بعدها يحصل حاجات كتير وتخلى عايدة تحبه، وفي نفس الوقت ابنه تايه منه من يوم ولادته وطول المسلسل حعفر بيدور عليه.

مين اللي صمد طول رمضان

مش بس جعفر العمدة هو اللي صمد طول رمضان، ده فيه أكتر من 14 مسلسل بيتنافسوا على المراكز الأولى، والملسلات دي صمدت فعلا في أول تلت من رمضان، لكن مع استمرار باقي أيام رمضان، فيه 5 مسلسلات مقدروش يكملو المنافسة، زي «1000 حمدالله على السلامة»، ومسلسل «الحاج إكس لانس»، و«رسالة الإمام»، و«رمضان كريم 2»، و«سره الباتع»، و«سوق الكانتو».

مسلسلات بدأت متأخر وركبت التريند

لكن على العكس في 7 مسلسلات رغم إن اسمها مكنش موجود في أول رمضان، بس قدرت تحقق مركز في باقي رمضان زي « الصفارة» و« الهرشة السابعة»، و«تحت الوصاية»، و«تغيير جو»، و«تلت التلاتة»، و«جت سليمة»، و«الصندوق»، واللي بالرغم من عرضهم في بداية رمضان وأغلبهم 15 حلقة، لكنهم حققوا فوز عظيم جدا في سباق رمضان.

 مسلسلات حرجت السباق من أول يوم

وفوق كل ده فيه مسلسلات خرجت أصلا بره السباق من أول يوم في رمضان، زي مثلا “جميلة”، و”حرب”، و”حضرة العمدة”، و”رشيد”، و”ستهم”، و”عملة نادرة”، و”كامل العدد”، و”مذكرات زوج”، ويمكن المسلسلات دي مكنش ليعا الحظ اىكبير في تريند جوجل، لكنها ظخرت في تريند شاهد و WATCH IT.

التريند مش مسلسلات بس

يمكن فيه مسلسلات گانت في المركز الأول في عدد كلمات بحث جوجل ب99 كلمة، وجت بعديها الماتشات بـ62 كلمة، وكل ده لحد 20 رمضان بس، واللي كان آخرها بحث « مباراة مانشستر سيتي أمام بايرن ميونخ»، عشان يبدأ بعدها البحث عن علامات ليلة القدر وصلاة التجهد، وده كان في آخر عشر أيام من شهر رمضان.

 3 مسلسلات في منافسة واحدة

مسلسل جعفر العمدة كان متصدر التريند 28 مرة، بمعنى إن ظهر 3 مرات في قايمة جوجل ومن بعده مسلسل بابا المجال ومسلسل ضرب نار، وفي المقابل كان مسلسل «الصندوق وتغيير جو» ظهرو مرة واحدة بس.

لازم يكون فيه مقارنة

كان لازم يكون فيه مقارنة عشان عشان نحسم الجدل بين تلات مسلسلات، عشان في النهاية يظهر إن مسلسل جعفر العمدة كان متصدر التريند ب80٪ من عمليات بحث جوجل، ومن بعده ضرب نار واللي كان بـ240 ألف عملية بحث.

وفي مسلسل ضرب نار، جه جابر من الصعيد للقاهرة عشان الثأر، وتوقعه الصدفة في طريق مهرة، بنت البلد المكافحة واللي بتشتغل وتتعب عشان تربي أخوها، ويدق قلب مهرة وجابر تبدأ بينهم قصة حب يتحدو بيها ظروفهم الصعبة.

وكان بابا المجال في المركز التالت، والفرق بينه وبين ضرب نار أرقام بسيطة جدا، واللي بتدور قصته حوالين شاب شغال في النجارة، وبسبب شطارته الناس سموه بابا المجال، وتبدأ الغيرة من جهة التجار، وتبدا بعدها الصراعات.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى