أخبار الاقتصاد

مفاجأة عن سعر ومواصفات أرخص سيارة في مبادرة إحلال السيارات

مبادرة الاحلال بالرغم من الزيادات التي اعلتنها في الايام الماضي التي تخطت 100 الف جنية .. لكن مازالت تقدم عربيات من خلالها بسعر تنافسي عن السوق و بخصومات و تسهيلات لن تجدها في أي مكان، تابعنا لتتعرف علي ارخص عربية من مبادرة الاحلال

ارخص العربيات الي بتقدمها مبادرة الاحلال هيا السيدان شيري اريزو 5 و الي بتتقدم من خلال وكيها جي بي غبور اوتو و بتتقدم بضمان 100 ألف كيلو او 5 سنين .
نبدأ بأول حاجة في الاريزو 5 .. وهيا المحرك:شيري اريزو 5 2023، بتيجي بموتور 4 سلندر.. 1500 سي سي تنفس طبيعي.بيطلع 114 حصان .. وعزم دوران 141 نيوتن في متر، ومتوصل بفتيس 5 غيار مانوال او فتيس اوتوماتيك CVT
العربية بتستهلك 7 لتر لكل 100 كيلو متر، وبتتسارع من الثبات حتي 100 كم/س، خلال 11 ثانية ونص، و تانك العربية حجمه 48 لتر.

اما عن تاني حاجة وسائل الامان وانظمة السلامة:العربية بتيجي بمجموعة من وسائل الامان الممتازة في فئتها ..العربية بتنزل بـ 2 أير باج و فرامل مانعة للانغلاق ABS ونظام التحكم في الالكتروني في العجلات ESP.
ونظام TCS للتحكم في قوة الجر، وتوزيع اليكتروني للفرامل (EBD) ونظام إيموبليزر ضد السرقة.ونروح لتالت حاجة الشكل الخارجي:
العربية شكلها الخارجي شبابي و عصري ودا كان من الحاجات المهمه الي خلت العربية تتنتشر بشكل كبير في الشوارع و الناس تسال عليها .. و شكلها انسيابي جدا..
العربية بتيجي بأضاءة نهاريه ليد.. وفوانيس هالوجين و تحكم في ارتفاع الاضااءة الامامية و شبكه امامية مطعمه بالنيكل كروم .. و مريات جانبية كهربائية بالكامل و بها اشارات.
وچنوط سبور مقاس 16 بوصه الومنيوم و مقاس الكاوتش 205 علي 55..ونتكلم عن رابع حاجة و هيا داخلية الأريزو 5:
العربية من الداخل المواد المستخدم فيها بلاستيك.. لكن دا طبيعي ففي الفئة السعرية دي .. ولكن بالرغم من كدا طابلوه العربية جاي بشكل عصري و حديث.
بتيجي بريموت كنترول وفيها أمكانية فتح شنطة العربية بالريموت كنترول وطارة مالتي فانكشن وزجاج كهربائى بالكامل، وتكيف هواء و مثبت سرعة.
وبتنزل بعدادت انالوج و فيها شاشة لعرض معلومات الرحلات..وفيها 4 سماعات و USB وAUX و بلوتوث، و المساحات الداخلية كويسة جدا للعربية .. يعني عربية عائلية بأمتياز .. وكمان شنطة العربية واسعه و بتوصل لـ 430 لتر..

و نتكلم اخيرا علي الاسعار:

العربية بتتقدم في مبادرة الاحلال في خلال فئتين بسعر يبدأ من 353.125 جنيه للفئة الأولى، و418.125 جنيه للفئة الثانية
و الاسعار دي شاملة الاسعار المعلنه من الموقع الرسمي لمبادرة الاحلال.. شاملة قيمة خصم الحافز الاخضر و كمان شاملة قيمة جهاز الغاز الطبيعي و تركيبة..
و لو فكرت تقسط المبادرة بتقدملك قرضض السيارة من خلال 30 بنك بفائدة 3% بس و كمان تقسيط لحد 10سنين وكمان المبادرة بتقدملك موديلات تانية من علامات تانية.. و الاختيار في الاخر ليك لكن متنساش تتابعنا علي الاموال بلس عشان يوصلك كل جديد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى