فن و مشاهير

«تامر حبيب مسيحي؟».. مفاجأة للجميع

حالة من الجدل الواسع، شهدتها مواقع التواصل الاجتماعي، بعد تداول أنباء تفيد بأن الفنان تامر حبيب، مسيحي الديانة، خاصة بعد تلقيه رسائل تهنئة في عيد الميلاد المجيد.

من جانبه، رد حبيب، على تلك الإشاعات في منشور عبر حسابه الرسمي على “الانستجرام”.

«تامر حبيب مسيحي؟».. مفاجأة للجميع

وقال تامر حبيب:  “زي كل سنة، بتجيلي رسالات التهنئة من امبارح ، وزي كل سنة، بفرح بيها قوي، و زي كل سنة عمري ما بأصحح و لا عمري هأصحح المعلومة، لأنها مش غلط علشان انا مصري، و قبطي يعني مصري”.

وتابع قائلاً: “كل سنة و احنا كلنا طيبين و عيد ميلاد مجيد يا احلي اصحاب و اخوات”.

وفي وقت سابق، أعرب السيناريست تامر حبيب، عن استياءه وغضبة الشديد من سخرية متابعيه على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، من منشور دعمه لـ النجمة منة شلبي، بعد الحكم عليها بالسجن لمدة عام مع إيقاف التنفذ، في تهمة حيازة “جوهر الحشيش” بقصد التعاطي.

وكتبت الفنان تامر حبيب: ” فوجئت بناس كتير بتعمل إيموچي ضحك على تعليقات أصدقائي في البوست اللي نزلته من شوية بقول فيه الحمد لله على الحكم في قضية منة شلبي، والموضوع استفزني وماكنتش فاهم ليه”.

وتابع تامر حبيب: “فدخلت أشوف مين الناس اللي فشتها عايمة قوي كده، لقيتهم كلهم ناس ماعرفهومش و من بروفايلاتهم أي عيل أهبل يفهم الناس دول اتجاهاتهم أيه وقصدهم أيه.. فتمام أضحكوا جامد. على الأقل أنتوا بتضحكوا أو بتسخروا من خبر مبهج ومفرح كل البني آدمين اللي تتوفر فيهم مواصفات الإنسانية”.

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى