فن و مشاهير

احمد زكي كان بيعاكسني!..اعترافات جريئة للمخرجة إيناس الدغيدي تفاجئ الجميع

معروف عنها جرأتها في افلامها، اما ارائها فقول ما يعجبك عنها لأنها مخرجة تعيش بحريتها، وترى أن هذا من حقها كفنانة لكي تبدع اكثر.

ليها مواقف غريبة وشايفة إن من حق الست تعيش مع الراجل قبل متتجوزه.. علشان يكتشفوا عيوب بعض قبل الجواز.هي المخرجة “إيناس الدغيدي” المعروفة بأجرا مخرجة مصرية، صاحبة الأفكار المتحررة والآراء الصادمة.

مش شرط كل اللي نحبه نتجوزه

ايناس الدغيدي ليها راي قالته في مرة على الهواء ظع الاعلامي اللبناني نيشان لنا سالها عن الزواج في حياتها قالت

انها سبق ليها وتجاوزت وخلفت بنت عايشة معاها، لكن دلوفتي وصلت لسن مينفعش تتجوز فيه ولا حتى تخلف.
لكن ايناس الدغيدي اعترفت باعتراف جريى قالت ان في حد في حياتها مالي عليها الدنيا ومش متجوزاه لان مش كل حب لازم يكون فيه جواز.
ايناس الدغيدي في نفس الحلقة دي قالت للاسف ناس كتيرة اوي من الرجالة بيفمروا دايماً تحت الحزام، ومش شرط انها بتخب يبقى في حاجة مش مظبوطة.

احمد زكي كان بيعاكسني بسبب بنطلون ضيق

إيناس الدغيدي عندها مجموعة اسرار كتيرة في حياتها الفنية، منهم مواقف جمعتها بالراحل الكبير احمد زكي لما عملت معاه اكتر من عمل فني منهم فيلم ” إمراة واحدة لا تكفي”.

بتقول إيناس انها في يوم كانت بتصور مشاهد الفيلم مع احمد زمي في الشارع وكانت لابسة بنطلون ضيق اوي على جسمها.

ولما الناس شافوا احمد زكي اتلموا عليه بكثافة واتعطل بسببهم التصوير.. في اليوم ده احمد زكي كان بيقولها كلام غزل ويعاكسها بعدما لفت نظره البنطلون اللي لابساه.

المهم إيناس لاحظت ده وسالت احمد زكي قالت له “هو انا حلوة اوي كدة يا أستاذ احمد؟”.. فرد عليها وقال “ولا حلوة ولا نيلة، لكن انا اللي دني”، فضحكت ايناس على كلمته.

احمد زكي حبسها بسبب كلمة قالتها

كمان موقف تاني جمع إيناس الدغيدي باحمد زكي.. ايناس كانت معاه في اللوكيشن بيصوروا احد اعمالهم، وفجاة معجبهاش المشهد اللي صوره احمد، فقالت له “وحش يا أستاذ احمد”.

بسبب الكلمة دي احمد زكي كان له رد فعل غريب.. طلب منها تقوم من مكانها، ومسكها من إيدها وفتح باب عربيتها وقفل عليها جوة.. وقالها هرجع افتح لك بعد ما اصور المشهد.

المهم لما طلعت المخرجة من العربية سألت “احمد زكي” ليه عملت كدة؟، فقالها هو ينفع واحدة لابسة بالشكل ده، والناس بيتفرجوا عليها تقول لراجل زيي وحش يا استاذ احمد.. أهو المشهد اتعمل على احسن مايكون.

وفعلا المشهد عجب ايناس الدغيدي لما شافته في التصوير.. وقعدت تضحك كتير على الموقف ده، وكل متفتكره تقول إن احمد زكي كان دمه حامي.

10 فنانات في حياة إيناس الدغيدي

في حياة إيناس الدغيدي 10 نجمات شهيرات اولهم الإعلامية هالة سرحان، اللي بتربطهم صداقة قوية بقالها سنوات، وبالرغم من عدم تعاونهم فنياً لكن متفقين مع بعض ثقافيا واجاماعيا وكمان سياسياً

ايناس وهالة اختلفوا مع بعض بعد الأزمة الشهيرة لهالة سرحان بقناة روتانا سينما.. وقتها اتقال أن إيناس الدغيدي استغلت أزمة صديقتها بالقناة لتحل محلها وتتقرب للوليد بن طلال مالك القناة، لكن رحعت تاني المية لمجاريها وبقم احباب.

علاقتها بالفنانة يسرا

أما ثاني واحدة في حياة إيناس الدغيدي فهي الفنانة يسرا اللي جمعت السينما بينهم لتتحول علاقة العمل لصدقة قوية.

إيناس انتجت ليسرا 3 أفلام هى: “دانتيلا” و”الوردة الحمرا” و”ما تيجي نرقص”، لان إيناس مؤمنة بيسرا وامتلاكها لمقومات الفنانة الجذابة اللافتة للنظر.

إيناس وإلهام شاهين

وتالت فنانة في حياة إيناس الدغيدي هي إلهام شاهين اللي بتجمعهم علاقة من نوع خاص.. ودي ليها 3 محاور أولها علاقة العمل، في فيلمي “دانتيلا” و”لحم رخيص”.

المحور التاني محور الصداقة القوية، فالاتنين مع بعض في الأماكن العامة وبتجمعهم رحلات أوربا، كمان متفقين في الآراء السياسية.

علاقة قوية بهند صبري

أما هند صبري فهي من الفنانات اللي بتربطها علاقة قوية بإيناس الدغيدي.. ايناس قدمتها للسينما في فيلم “مذكرات مراهقة ” اللي كان نقطة انطلاقها فنياً لتمتد العلاقة بينهم رغم اختلافهم سياسياً.

استرابة: علاقة ايناس بالنجمة ليلى علوي

وترتبط إيناس الدغيدي بعلاقة قوية كمان بالفنانة ليلي علوي من سنوات طويلة ورغم أن الاتنين مشتغلوش مع بعض، لكن الوسط الفني كله عارف أن ليلي حبيبة ايناس.

علاقتها ببيلة عبيد

برضه من ضمنهم الفنانة نبيلة عبيد، اللي أكدت إيناس في أكتر من لقاء تلفزيوني أنها على علاقة صداقة قوية بها وبتعتبرها من المقربين ليها.

فيفي عبده وحب ايناس

أما فيفي عبده فانقذتها إيناس الدغيدي من دوامة الرقص الشرقي لتقدمها للسينما كبطلة فيلم “القاتلة” اللي كان انطلاقة فيفي بمجال التمثيل.

ايناس على علاقة صداقة برغدة

كمان بتجمع الفنانة السورية رغدة صداقة قوية بإيناس الدغيدي اللي قدمتها في فيلم “استاكوزا ” مع الراحل أحمد زكي، وأعجبت إيناس بذكاء رغدة وتفكيرها اللي بتتفق مع أفكارها.

نادية نادية الجندي انضمت للقايمة

أما الفنانة نادية الجندي فانضمت أيضا لقايمة صديقات إيناس من فترة.. إلا أن علاقتهم لم تتطور، واقتصرت بس على المقابلة في المناسبات العامة.

داليا البحيري مع ايناس الدغيدي

واخيراً الفنانة داليا البحيري اللي قدمت مع ايناس فيلم “الباحثات عن الحرية” سنة 2004، واللي أصرت إيناس على قيام داليا بدور البطولة فيه.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى