آخر الأخبار

10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد.. أحدهم: «مفيش حد فوق القانون»

تركز محور إهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مؤخراً، على أزمة الإعلامية ريهام سعيد مقدمة برنامج «صبايا الخير»، بعد أن قررت السلطات الأمنية إيداعها، بسجن النساء في القناطر الخيرية، وذلك عقب قرار نيابة حوادث شرق القاهرة الكلية، بحبسها 4 أيام على ذمة التحقيق، ثم إحالتها إلى محكمة الجنايات، وكذلك الحال مع المنتج الفني والمعدة “غرام عيسى”، على خلفية إتهامات «التحريض على خطف الأطفال»، و «نشر أخبار كاذبة»، وتوجه عدد من المشهورين بالوسط الفني والإعلامي للتعليق على أزمتها فالبعض دافع عنها وآخرون إتخذوا أسلوب «الشماتة» فيها وأيدوا التهم الموجهة ضدها.

ويستعرض موقع «لقطات» أبرز المشاهير الذين علقوا على أزمة ريهام سعيد:-

 

1- سما المصري

 

هاجمت الفنانة سما المصري ريهام سعيد، عدة مرات، عبر حسابها الشخصي بموقع إنستجرام، منذ أن اختفت عن الأنظار على الرغم من استدعائات النيابة لها، وظلت تعلق: «إبحث مع الشرطة»، حتى بعد القبض عليها وحبسها.

وتضامنت سما مع المعدة غرام، قائلة: «دي غرام عيسي المعده مع رهام سعيد اللي رهام ضحت بيها وهربت وسابت غرام اتحبست هي وولد مصور 15 يوم علي ذمه قضيه خطف الاطفال…حرام بنت لسه عندها22 سنه ذنبها انها سمعت كلام رهام والمسئولين عن برنامج صبايا الخير وراحت اتفقت مع خاطف اطفال يخطف طفلين عشان الست رهام تعمل سبق صحفي واعلامي وماهمهاش حرقه قلب ام الاطفال عليهم وكانت النتيجه ان الخاطف اتمسك واعترف ان رهام واللي معاها شركاء معاها في عمليه الخطف((حسب الاخبار المتداوله)) سؤال بسيط لما انتي يااخت رهام بريئه وملكيش ذنب هربانه ليه بعد ماصدر ضدك امر ضبط واحضار وسيبتي البنت المعده الغلبانه دي تلبس الليله لوحدها….خلي عندك دم وارجعي انقذي نفسك والبنت الغلبانه دي…دي قضيه مش سهله والعقوبه فيها بتوصل للاعدام حرام عليكي مستقبل البنت».

دي غرام عيسي المعده مع رهام سعيد اللي رهام ضحت بيها وهربت وسابت غرام اتحبست هي وولد مصور 15 يوم علي ذمه قضيه خطف الاطفال…حرام بنت لسه عندها22 سنه ذنبها انها سمعت كلام رهام والمسئولين عن برنامج صبايا الخير وراحت اتفقت مع خاطف اطفال يخطف طفلين عشان الست رهام تعمل سبق صحفي واعلامي وماهمهاش حرقه قلب ام الاطفال عليهم وكانت النتيجه ان الخاطف اتمسك واعترف ان رهام واللي معاها شركاء معاها في عمليه الخطف((حسب الاخبار المتداوله)) سؤال بسيط لما انتي يااخت رهام بريئه وملكيش ذنب هربانه ليه بعد ماصدر ضدك امر ضبط واحضار وسيبتي البنت المعده الغلبانه دي تلبس الليله لوحدها….خلي عندك دم وارجعي انقذي نفسك والبنت الغلبانه دي…دي قضيه مش سهله والعقوبه فيها بتوصل للاعدام حرام عليكي مستقبل البنت….

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on

وقالت عن حبس ريهام: «اللهم لا شماته يارب….محدش عارف دا ذنب مين…..انا بس عايزه اقول للي قعدوا يشتموني من كام يوم لما كنت بانزل بوستات انها لازم تتحاسب ذيها ذي البينت الغلبانه غرام والولد المصور محمد اللي اتحبسوا بسببها في قضيه خطف الاطفال…كنتوا بتشتموني وتتهموني اني بافتري عليها وانها مظلومه…القانون مابيظلمش حد احنا اللي بنظلم نفسنا ومفيش حد فوق القانون….ربنا يفك كرب اي حد مظلوم ويرجع حق الغلبان ولو هي مظلومه ربنا هيقف جمبها ويمكن دا ذنب ستات مصر اللي فضحتهم قبل كده سواء بقصد او غير قصد…..اللهم لا شماته».

 

10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد
10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد

 

واستنكرت المصري على أقوال الإعلامية أمام النيابة، قائلة: «ريهام باعت الكل ياجدعااان….هي مش امبارح قبل ماتتحبس قالت في فيديو انها رايحه النيابه عشان ماتتخلاش عن الناس بتوعها المحبوسين وتسيبهم لوحدهم؟؟ اول مادخلت النيابه تبيع البنت غرام المعده الغلبانه وتقول انها ماتعرفهاش ومش مسئوله عن افعال غرام؟؟».

10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد
10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد

2- ريم البارودي

نشرت الفنانة ريم البارودي صور مجمعة لها مع ريهام سعيد، تحتوي على ذكريات صداقتهما سوياً، عبر حسابها الخاص بموقع إنستجرام، وكتبت عليه تعليق يحتوي على دفاع البارودي عنها وتمنت برائتها و خروجها من أزمتها موضحة أنها إنسانة لديها مصداقية وكانت صريحة معها عندما استضافتها من أجل التحدث عن أزمتها مع طليقها الفنان أحمد سعد، على عكس برنامج آخر فاجئها بذلك على الهواء، وطلبت من متابعيها الدعاء لريهام بإنصاف القضائ لعها خاصة أنها أم لـ3 أطفال آخرهم رضيع يحتاج لأمه.

انا بكلم عن الانسانه الصديقه اللي اكلت معاها عيش وملح وعشرتها بقالي ٧ سنين ماشفتش منها غير كل خير وحب ووقفت معايا في ظروف قاسيه جدااا بعيد عن الكاميرات والتصوير والمجاملات و اخترت اصور الحلقه معاها لانها تعرف كتيرر عن حياتي الشخصيه وكانت اكثر خوف مني عليا والحمد الله كانت امينه معايا جدا عكس الاخرون واتعرض عليا برامج كتيرررر ساعتها وكنت في حاله صعبه وبيها وبكل صديقاتي وبيكم من كل انحاء الوطن العربي عديت الازمه المهم صورت واتفاجات بكرو صبايا الخير البرنامج الكبير اللي قدر يساعد في علاج أطفال كتير عن طريق التبرعات وصورنا شهر مايو وبعد شهووووور طلبوني في برنامج القاهره اليوم اواخر شهر اكتوبر واعتذرت عشان ماديا كان نصف اجري ورجعت كلمتني المعده وابتديت تستخدم اسم صديقي النجم ادوارد وبعد كام مكالمه وفقت عشانه وهو حي يرزق ويسأل في كلامي وسألت صديقي واخويا الصحفي هاني عزب قال لي بلاش تطلعي دلوتي في برامج ومسمعتش كلامه وهو حي يرزق ويسأل في كلامي كلمت المعده اعتذرت عن الحلقه قالتلي حنتكلم في المطلق وبعتتلي الاسئله وحذفت كل مايخص او يجرح الاخرون ورحت البرنامج وحصل اللي شفتووو والمعده ضحكت عليا وعرضو صور علي الشاشة ومش مهم انا اولع وكان البرنامج علي الهواء مباشر ولأني بحترم نفسي قبل مااحترم الآخرين كملت ( وعشان محدش يفهم او يترجم علي مزاجه او خياله الشخصي )قصدي من الحكايه دي ما يقع الا الشاطر اانا حزينه عشان الناس المريضة نفسيا بقيت حولينا كتيررررر كل الاحترام ولا تعليق ولا تعقيب علي أحكام النيابه بس الحكايه لسه مخلصتش ارجو الدعاء لي ام ل بنت وولد ماشاء اللة علي التربيه واخر العنقود الطفل الرضيع ٤ شهور وصديقه صدوقه واعلاميه حاصله علي ماجستير في الاعلام وان شاء الله الكلمه الاخيره للقضاء المصري النزيه #ريهام سعيد انا حزينه #جربت تكون ريهام سعيد

A post shared by Reem Elbaroudy (@reemelbaroudyofficial) on

وشهد دعم ريم لريهام تدخل سما المصري مما نتج عن حرب كلامية بينهما، مما دفع الأولى لإحراج الأخيرة والإعلان عن حذفها من قائمة المتابعين على «إنستجرام»، قائلة: «أنا مايشرفنيش إنك تتابعيني عشان كده عملتلك بلوك، ربنا يكفينا شرك لأنك مش مع ريهام بس كده».

وردت سما على ذلك قائلة: «عاااجل….ريم البارودي تحزن علي حبس صديقتها ريهام سعيد وتقرر لبس الاسود مدي الحياه وانها لما تاخد لها عيش وحلاوه ف السجن.. مايشرفكيش أكون متابعاكي»، كما هاجمت ريم بقصتها مع الفنان أحمد سعد وزواجه من الفنانة سمية الخشاب خاصة وأن ريهام سعيد هي التي أطلقت قصتهما للنور بعد أن أجرت حوار تليفزيوني مع البارودي عبر «صبايا الخير» وصرحت من خلاله الأخيرة أنها كانت متزوجة من سعد ثم تطلقا ليرتبط بسمية.

عاااجل….ريم البارودي تحزن علي حبس صديقتها ريهام سعيد وتقرر لبس الاسود مدي الحياه وانها هتاخد لها عيش وحلاوه ف السجن مش هتاخد غير حلاوه الرشيدي من الغاليه لان ريهام هي اللي كانت بتجيب بتوع الجن والعفاريت لريم عشان احمد سعد يرجع لها بعد ماسابها وحيده شريده وراح للمزه سميه الخشاب…طيب لماانتي جامده كده وبتشتميني ماكنتيش تعملي بلوك غير لما اروقك قدام صحابك كنت هاخلي مقام الكلب اعلي من مقامك…….انتي ياوليه مايشرفكيش اكون متابعاكي ؟؟دا انا ماعرفتكيش غير لما احمد سعد سابك فقلت اتابع الاكونت بتاعك لقيت صور ليكي عجبتني وانتي بتعيطي علي احمد فدموعي نزلت عليكي وتراني تاثرت من هول الموقف…دا انتي بتمثلي بقالك 18 سنه من سنه2000 واول مره اسمع عنك ايام موضوع احمد سعد ….دا انتي شبه جوز عمتي…. بصراحه حقه احمد سعد يروح لسميه ويسيبك ومن ساعتها وانتي ياعيني تعبانه ماهو اللي يصاحب بتاعت العفاريت مايعشلوش رجاله وصح انا مش مستواكي انتي مستواكي ريهام خطافه العيال خلي بالك ممكن يجيوا يفتشوا عندك ولو لقيوا عيل من العيال اللي خطفتها ريهام هتبقي مشكله واحمد سعد مش هيعبرك ولا هيقف جمبك…لو عندك عيل داريه بسرعه انتي حره….لا بس برضو شكلك ماكنتيش موجبه مع احمد سعد وهو جوزك فراح للست اللي عرفت تظبطه…انت سييييس….معلش لما ريهام تخرج من السجن هتوديكي لبتوع العفاريت يعملولك عمل تبقي ذي الفل…والمصحف شبه جوز عمتي….اه ياصاحبه خطافه العيال?????

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on

 

3-عمر خورشيد

 

كشف الفنان عمر خورشيد عن تفاصيل تورط الإعلامية ريهام سعيد، في تهمة «التحريض على خطف الأطفال».

وكتب خورشيد، عبر حسابه الشخصي بموقع فيسبوك، تديونة قال فيها: «الحكايه ان ريهام ورئيس تحرير البرنامج طلبو من المعدين يتصلو بواحد عارف عصابه خطف اطفال ورقمه مع ريهام ورئيس التحرير طبعا وادوهم رقمه وطلبو منهم يتفقو معاه انه يخطف طفلين مقابل ٦٠٠الف جنيه وكان الاتفاق ١٠٠للوسيط اللي تبع ريهام و٥٠٠ للعصابه واتفقو مع العصابه وخطفو الطفلين فعلا وبعدها يقومو يتصلو بالبوليس وهما بيصورو الطفلين».

واختتم قائلاً: «ولما العصابه اتمسكت الخاطف كان حويط ومسجل كل المكالمات اللي بينه وبين ريهام.. وتوته توته ريهام طلعت ملطوطه و خدت 4 ايام ع ذمه القضيه».

 

4- منى هلا

 

غابت الفنانة منى هلا عن الساحة الفنية و«السوشيال ميديا»، وعادت بتعليق على حبس ريهام سعيد، ونشرت، عبر حسابها الشخصي بموقع إنستجرام، صورة لريهام وهي مرتدية ملابس السجن الرسمية، وعلقت عليها قائلة: «مش ندمانة إنك خطفتى عيال صغيرة»، وتعود تلك الصورة من حلقة قدمتها ريهام ببرنامجها داخل سجن النساء بالقناطر عام 2014، وقامت منى هلا بحذف تعليقها، بمجرد أن أثير الجدل حولها.

10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد
10 مشاهير علقوا على أزمة ريهام سعيد

5- ياسمين الخطيب

 

قالت الكاتبة والفنانة التشكيلية ياسمين الخطيب، عبر حسابها الشخصي بموقع فيسبوك، عن سجن ريهام سعيد: «عدالة السماء التي هبطت في التسعينات على إستاد باليرمو، هبطت اليوم على أرض القاهرة : حبس ريهام على ذمة التحقيق بتهمة التحريض على خطف الأطفال».

وأضافت: «ريهام سعيد لم تحرض على خطف الأطفال فقط، ولكنها دمرت حياة “سمية” – (فتاة المول)، وأساءت إلى الشعب السوري، وأستغلت شهرة برنامجها لإفساد العقول ونشر الجهل.. ريهام سعيد رمز من رموز كثيرة معاصرة لفساد الإعلام وانحطاطه».

6- محمد سليمان

 

كتب المؤلف محمد سليمان، عبر حسابه الخاص على «فيسبوك»، مشهد من وحي خياله حول أزمة ريهام سعيد، قائلاً: «تخيُّل إن حد يروح لريهام سعيد بعد القبض عليها ويعمل معاها انترفيو تلفزيوني ويسألها ندمانة ده العادي، الخيال الأكثر سريالية إن ريهام هنا اللي تعمل انترفيو مع نفسها، وتمارس على ريهام سعيد كل الضغوط والسخافات الأخلاقية اللي كانت بتمارسها على المقبوض عليهم».

وتابع: «وإن ريهام المذيعة تخللي ريهام المتهمة تنهار وتعيط (هي ممثلة أصلا فمش صعب إنها تتقمص الدورين ومش صعب نشوفها مذيعة ومتهمة في نفس الكادر باستخدام مؤثرات خاصة بسيطة) مع صوت الناي الحزين وموسيقى بريزون بريك في الخلفية وصراخ ريهام المتهمة العالي بمؤثرات صدى الصوت “مش أنا اللي خطفتهم، حسبي ونعم الوكيل” بينما ريهام المذيعة بتقول للكاميرا بصوتها المونوتون المتوعد: ده مصير كل واحدة تتلاعب بالأطفال وخطفهم عشان تزود نسب المشاهدة، انا مش مصدقة إن فيه ناس كدة بجد.. هو احنا جرالنا إيه؟! ووصلنا لكدة ازاي؟؟».

واختتم سليمان: «واخيرا هيبقى لسؤالها الأخير، في موقف زي ده، معنى.. وإجابة».

7- معتز الدمرداش

 

عقب الإعلامي معتز الدمرداش على سجن الإعلامية ريهام سعيد، من خلال البرنامج الذي يقدمه «آخر النهار» عبر فضائية «النهار»، بعد أن أذاع الدمرداش مقطع فيديو لريهام قبل تسليمها نفسها للنيابة العامة، والتي أوضحت فيه سبب إختفائها في الفترة الأخيرة على الرغم من إستدعائات النيابة لها للتحقيق معها، وقالت أنها لم تهرب بل فضلت الاختفاء خوفاً على طفلها خاصة أنه لا يوجد من يرعاه.

وقال الدمرداش: «قناة النهار وإدارتها تثق في القضاء المصري وبسير العدالة.. الكل يمتثل للقانون أياً كان وضعه أو مكانته أو شهرته، نحن أمام قرار بالحبس 4 أيام على ذمة التحقيقات، وقرار من النيابة العامة، وكل التمنيات لريهام وفريق عمل برنامج “صبايا الخير” باجتياز المحنة على خير إن شاء الله».

 

8- سيد علي

 

تضامن الإعلامي سيد علي مع قضية ريهام سعيد، عبر برنامجه «حضرة المواطن»، المذاع على قناة «الحدث اليوم»، قائلاً: «ريهام وفريق إعدادها لم يتاجروا في بيع الأطفال، لكن اللي حصل هو إنهم حاولوا إنهم يقدموا تجربة حقيقية لعملية شراء وخطف الأطفال.. هي حاولت تقدم نمط جديد في الإعلام.. أنا لا أدافع عن ريهام سعيد لكني أدافع عن المهنة وعن الابتكارات الجديدة اللي في المهنة».

9-عمرو أديب

 

تعرض الإعلامي عمرو أديب للإحراج من قبل محامي المستشار جمال سعيد، محامي الإعلامية ريهام سعيد، حيث أوضح الأخير موقف ريهام القانوني قائلاً أن مقدم البرنامج له دور محدد وحمل فريق الإعداد المسئولية، ورد أديب عليه: «”غالبا بيتقبض على مقدم البرنامج لو في مشكلة».

ونفى المحامي ذلك قائلاً: «مش دايمًا يا عمرو.. بدليل انت متقبضش عليك خالص قبل كده”، ليرد “أديب”: لأ.. كتير».

10- محمد الغيطي

 

أوضح المذيع محمد الغيطي في برنامجه “صح النوم” عبر فضاية “LTC”، أنه تناول قضية المعدة غرام عيسى بناءً على طلب المعدين منه داخل مدينة الإنتاج الإعلامي، مضيفاً أنه لا يمكن لأي مذيع أن يظهر دون معد برامج، وأن هناك متدربن يقعوا ضحية أخطاء الكبار، واستنكر عدم رد المستشار جميل سعيد محامي ريهام لمواجهة نظيره محامي المعدة غرام عيسى.

شاهد أيضًا:

اوبرا وينفري تقصف جبهة دونالد ترامب بعد هجومه عليها.. صورة

سما المصري تعلق على محاكمة منى العراقي: هلو ورا بعضكوا.. صورة

سارة عماد

سارة عماد، من مواليد القاهرة بالرغم من سني الصغير الا اني اشتغلت في الصحافة من ٣ سنين . اتخرجت من كلية الاداب وبحب القراءة والكتابة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى