أخبار الاقتصاد

شركات الحديد ترفع الطن 2000 جنيه مرة واحدة

شهدت أصسعار معظ السلع ارتفاعا خلال الفترة المادية تاثرا بارتفاع سعر الدولار، والحقيقة أن الحديد كان من ضمن تلك السلع حيث قامت الشركات برفع سعر الطن رقم كان مفاجأة للجميع، تابعونا من خلال هذا التقرير لمعرفة آخر ما وصلت إليه الأسعار .

ناس كتير كانت مستنية إعلان مصانع الحديد زيادة جديدة في الأسعار الأيام دي، خاصة مع اقتراب سعر الدولار لـ مستويات الـ30 جنيهًا في البنوك.

ومن بداية السنة وأسعار الحديد في زيادة مستمرة، والناس اتفاجئت بارتفاعها بشكل جنوني بعد قفزات حصلت بشكل متتالي وزاد سعر الطن الواحد أكتر من 9000 جنيه على مدار 3 شهور في بعض مصانع حديد التسليح على مستوى الجمهورية .

ده كمان شركة حديد عز أعلنت رفع اسعارها من جديد بزيادة وصلت لـ 1000 جنيه للطن 1000 جنيه؟ أيوة زي ما سمعت كدة بظبط، ده اللي حصل فعلا و تجار شعبة مواد البناء قالوا إن شركة حديد عز بلغتهم بزيادة سعر طن الحديد تسليم ارض المصنع لـ 26985 جنيه للطن وده بعد ما كان سعرها 25985 جنيه للطن.

ومش بس حديد عز ده معظم شركات الحديد اعلنت زيادات جديدة في اسعار طن حديد السليح خلال الشهرين الللي فاتو، وده طبعا بتأثير من ارتفاع اسعار الدولار، حتي وصل أعلي سعر طن حديد تسليح تسليم ارض المصنع إلى 27 الف جنيه لحديد الجارحي

عندك كمان سعر طن الحديد في مصنع بشاي للصلب يسجل حوالي 27 ألفًا و360 جنيهً.

ووصل سعر حديد السويس 25 ألفًا و850 جنيه.

أما أسعار الحديد في مصر بمصنع حديد المصريين فسجل حوالي 25,850 جنيهًا تسليم أرض المصنع.

أما بقا لسعر طن الحديد للمستهلك فالأسعار حققت قفزات لحد ما وصلت لـ ما بين 30 لـ 32 ألف جنيه للطن الواحد.

شعبت مواد البناء قالت في تصريحات ليها إن الارتفاعات المستمرة للحديد كانت بسبب الارتفاع اللي حصل في سعر الدولار بالبنوك، غير كمان انخفاض الطاقة الإنتاجية والمعروض بالسوق؛ وده لأن بعض المصانع الاستثمارية اللي بتعتمد على استيراد البليت بقت بتواجه صعوبة في الإفراج عن الشحنات المستوردة.

وبلغ إنتاج مصر من حديد التسليح حوالي 7.9 مليون طن، والليبيوصل وزنه لـ حوالي 4.5 مليون طن، في حين إن واردات مصر من «البليت» تقدر بـ3.5 مليون طن، وده بحسب بيانات الغرفة التجارية للصناعات المعدنية باتحاد الصناعات.

قولنا رأيك في زيادة أسعار الحديد الأخيرة وهل ممكن تأثر على سوق العقارات؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى