آخر الأخبار

السيسي :«عشان نعمل مشروعات جديدة لازم أسعار تذكرة المترو تضاعف أكثر من 3 مرات»

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال حفل الانتهاء من أعمال الحفر والتبطين لأنفاق قناة السويس وخروج ماكينات الحفر العملاقة “تحيا مصر” عن تنفيذ مشروعات جديدة، قائلًا بكل وضوح :” عشان نعمل مشروعات جديدة لازم أسعار تذكرة المترو تضاعف أكثر من 3 مرات”.

وأوضح الرئيس السيسي :” عشان كده محتاجين تنسيق مع البنوك حول القروض بفائدة مناسبة شوية، وبالمناسبة لن يكون سعر المشروعات دي للمستخدم بأسعار عادية زي ما بتتقدم.. لا.. النهار ده محتاجين 20 أو 30 مليار جنيه أنفاق بس ولما نحط المعدات في 10 مليارات جنيه كمان عشان كده مينفعش يبقي سعر تذكرة المترو بالسعر اللي موجود بيه دلوقتي ولا بضعف التذكرة ولا بثلاث أضعافها بصراحة كده”.

وتابع الرئيس:” عندي أمل أنا وكثير من المصريين في مشروع أكبر من هذا بكثير، وبتمنى عمل مرحلة الـ14 كيلومتر لمترو الأنفاق، إحنا مستعدين إنهم يخشوا يشتغلوا معانا ونعمل لأول مرة كل حاجتنا من الأول للآخر بشركات مصرية وبمعدات مصرية”.

وأضاف الرئيس: “هاخد الماكينات من هنا على مكان تاني هناك، بس لما بنيجي نعمل مشروعات زي كده بناخد قروض من دول بتمول المشروعات دي، لكن في الحالة دي التمويل هيكون من الدولة، والدولة قدرتها مش قوية إنها تمول مشروع بالحجم ده”.

شاهد أيضا..

«بروش» يتسبب في اتهام أميرة بريطانية بالعنصرية .. والأخيرة: أنا أسفة «صورة»

التعليم العالي تكشف حقيقة فصل اللاعب محمد صلاح من المعهد

بعد تهديدها بقطع المعونة.. ارتفاع جنوني للأسهم الأمريكية وانتعاش اقتصادي

دعاء جمال

دعاء جمال ، صحفيه ومترجمة متخصصة في الشؤون الخارجية ، حاصلة على ليسانس ألسن و تمهيدي ماجستير في ترجمة اللغه العبرية، بحب الرسم والموسيقي ومشاهدة افلام الرعب .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى