آخر الأخبار

شاهد| أول تعليق للرئيس السيسي على زيادة أسعار تذاكر المترو

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن رفع أسعار تذاكر المترو ، لأنه يتوقع أن يتم توجيه العديد من الأسئلة له خلال فقرة “اسأل الرئيس”، خلال كلمته في الجلسة الثانية بعنوان “رؤية الشباب للدولة المصرية” بالمؤتمر الدوري الرابع للشباب.

وقال الرئيس السيسي، وذلك خلال كلمته في الجلسة الثانية بعنوان “رؤية الشباب للدولة المصرية” بالمؤتمر الدوري الرابع للشباب، «يعني نقفل الخط بتاع حلوان يا جماعة، نقفله!، إحنا كدولة بنحاول نحل الوضع بقدر الإمكان، الـ30 مليار القرض اللى هخدهم عشان أطور بيهم خط حلوان هيبقوا سلف وكده مش هنبقى بنحل، هنبقى بنزود الأحمال على الأجيال القادمة، يبقى علينا التعب شوية».

وتابع الرئيس: «يا جماعة شوفوا العالم بيعمل في بعضه إيه الدول الكبيرة اللي عندها اقتصاديات قدنا 100 و1000 مرة، بيعملوا إيه عشان ياخدوا موارد ويستفيدوا من إمكانيتهم».

واستطرد: «في مصر معندناش ترف إننا نأجل أو مندخلش التحدي، لو مخدناش القرار يبقي إحنا قصرنا في حقكم جميعا، لأن ده مش قرار حكومة ده قرار الدولة».

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسى، الحاضرين بالمؤتمر الوطنى الخامس للشباب مخاطبا الشعب المصري: “أنتم وليتمونى المسئولية فى الحفاظ على مصر، وأنا خايف عليها”، مضيفًا: “خايف إن الاجراء الاحتجاجى الواسع اللى بيقوموا بيه يأثر على البلد، لأنهم فى الآخر بيرجعوا يناموا في البيت ومايعرفوش نتايجه على الدولة واستقرارها”.

شاهد أيضا:
مساعد وزير النقل يكشف سبب تأجيل قرار زيادة أسعار تذاكر المترو.. فيديو

ياسمين شرف

ياسمين شرف حاصلة على بكالوريوس إعلام جامعة القاهرة تقدير جيد جدا .. أعمل صحفية بقسم التحقيقات في جريدة تحيا مصر ، أهوى كتابة الروايات والرسم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى