آخر الأخبار

بالفيديو.. مفاجأة مدوية.. «وزير حربية» سابق وراء مذبحة أسرة الرحاب

كشف الإعلامي محمد الغيطي، مقدم برنامج «صح النوم» عن مفاجآت صادمة حول جريمة فيلا الرحاب.

وقال «الغيطي»، في حلقة أمس من برنامجه «صح النوم»، المُذاع عبر فضائية «LTC»: «أنا جمعت شوية وثائق وتحقيقات، كل ده تحقيقات مع المتهم الرئيسي أو رب البأسرة المهندس عماد، وكل الورق ده جزء من تنحقيقات قديمة من زمان، والنهاردة النيابة قالت إن الجريمة جنائية كاملة».

وأضاف: «واحنا بنبحت عن رجل الأعمال عماد سعد، وجدنا كلام ربما يدينه، والقضية اللي اتقتل بسببها أنا قلت قبل كده إيه هي، بس أنا جت لي النهارؤدة تفاصيل جدبدة  إنه كان بيدور على أراضي الوقف واللي مالهاش ورثة، ويعمل ورق جديد لحد يعملوه وريث للمتوفين دول أصحاب الأرض وياخدوها».

واستطرد محمد الغيطي: «الأرض اللي احنا بصددها دي اللي فيها مليارات، كان مملوكة أو وقف وزير الحبية الأسبق محمد راتب قوبان ابن طه الشركسي، وزير حربية في العصر الملكي، وجزء منه حوالي 600 فدان في الغربية و16 منزل بوسط البلد، والراجل اللي اسمه عماد سعد عثر على شخص اسمه محمد عبدالحميد راتب، واتفق معه على أن يعينه حارس على قبر وزير الحربية الأسبق».

وتابع «الغيطي»: «بعد ذلك استخرج أوراقًا مزورة تفيد بنسب حاري المدفن بوزير الحربية الأسبق للحصول على الإرث».

أحمد عز الدين

صحفى مصرى عملت بالعديد بالمواقع والصحف المصرية والعربية ، بحب الكتابه وعمري ما اعتبرت انه مجرد شغلانه بتقبض عليها فلوس اخر الشهر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى