فن و مشاهير

سر علاقة شريهان بعلاء وجمال مبارك ومن الذي أنهى مسيرتها الفنية؟

مشهورة بفوازير رمضان، وطبعا لن ننسى قصتها مع علاء وجمال مبارك، وإسعاد يونس اتهمتها بإنها خطافة رجالة، هي شريهان، وكيف سوزان مبارك حاولت تنهي حياتها الفنية ومبارك وصفوت الشريف هما الذين وقفوا في الموضوع، ومن السبب الحقيقي وراء كل هذا؟

مشهورة بفوازير رمضان، و بعد مدة طويلة انقطعت فيها عن الفن والتمثيل طلعت ع المسرح مع فؤاد المهندس،في مسرحية سك على بناتك، أما شارع محمد علي كان أشهر مسرحياتها، الفنانة شريهان واللي اتلقبت بحسناء هوليود الشرق، وبسبب كسر في العمود الفقري سابت التمثيل خالص، لكن ياترى هل فعلا سوزان مبارك كانت هي السبب في الموضوع ده، ولا مرات حسام أبو الفتوح هي السبب.

علاقة شريهان وعلاء مبارك

الراقصة الاستعراضية شريهان واللي اتشهرت بسبب علاقتها بعلاء مبارك أكتر من شهرتها في الرقص والفوازير، وده بسبب الاشاعات اللي كانت دايما ملازماها بسبب علاقتهم، وخصوصا بعد ماظهرت صورة لعلاء مبارك وهو موجود في كواليس الفوازير، وكان قاعد جنبه المخرج فهمي عبدالحميد.

ناس كتير قالت إن علاء وشريهان فيه بينهم علاقة وإن علاء عاوز يتجوزها، لكن والده الرئيس الراحل حسني مبارك رفض ده، وكمان وزير الإعلام السابق صفوت الشريف.

اشاعات ظهرت من جديد

وأثناء ثورة يناير ولما شريهان بدأت تظهر من جديد الاشاعات رجعت تاني، ومش بس السوشيال ميدي هما اللي كانوا بيتكلمو عنها، ده كمان برامج التوك شو والفنانين، والساسيين ومحدش سابها في حالها، وخصوصا اعتماد خورشيد واللي كان جوزها رئيس جهاز المخاربرات، وبحكم قربها من المطبخ السياسي، وقربها من سياسيين مصريين كتير، حكت تفاصيل كتير محدش يعرفها عن علاقة علاء وشريهان.

الموضوع بدأ لما علاء مبارك بدأ يظهر كتير مع الفنانة شريهان، ويروحلها التصوير، واتعرف بين الناس إن أكيد فيه حاجة بينهم، مش بس مجرد إعجاب بتمثيل فنانة، مش بس كده ده كمان علاء لما عرض الموضوع على والده ووالدته رفضوا بشدة ولكن علاء وقتها هددهم بالانتحار، لكن سوزان مبارك وقتها وقفت لابنها وقالتله إن رافضة الجواز ده بكل المقاييس، وطلبت من علاء بكل هدوء إنه نهي الجوازة دي.

مش بس كده ده كمان بسبب علاقة شريهان وعلاء مبارك انتشرت اشاعة تانية، إن سوزان مبارك أجرت ناس عشان تنهي حياة شريهان وتنقذ ابنها منها، وبالرغم من إنها مجرد اشاعاة إلا أن فيه ناس كتير جدا اعتمدت عليها كحقيقة.

شريهان وجمال مبارك

ودي مكنتش الاشاعة الوحيدة في حياة شريهان وأسرة مبارك، دي كمان فيه ناس قالت إن شريهان كانت على علاقة بجمال مبارك مش علاء، والدليل على كده وجود صور بتأكد وجود جمال في كل مكان شريهان كانت بتروحه، لكن مهما كانت الاشاعة ففي النهاية الحادث كان أليم جدا وكان هينهي حياتها، لكن بالرغم من كده شريهان طلعت ونفت إن أسرة حسني مبارك ليها علاقة باللي حصلها.

 نهاية شريهان

وبعد الحادثة على طول طلعت اشاعة تانية على شريهان، وإن الحادثة اللي أنهت مستقبلها الفني كانت بسبب مرات رجل الأعمال الشهير حسام أبوالفتوح، واللي كانت بتغير جدا لأن جوزها كان من عشاق شريهان، م بس كده ده كمان كانوا على علاقة ببعض، ويوم الحادثة شريهان كانت عند حسام أبوالفتوح في شقته في اسكندرية، ولما مراته عرفت، أجرت ناس وراحو لهناك واعتدوا على شريهان وبعدها رموها من الدور السابع، ووقتها حسام أبو الفتوح اتصل بشركة سايرات عشان يشتري عربية متكسرة، ووقفوا جنبها بعد اللي مراته عملته فيهم، وقال إنهم عملوا حادثة.

زواج شريهان من علاء الخواجة

كل دي كانت اشاعات ومحدش عارف حقيقته فين لكن الحقيقة الواحدة المؤكدة، جواز شريهان من رجل الأعمال علاء الخواجة، واللي هو زوج الفنانة إسعاد يونس، الموضوع بدأبإن شريهان كانت بتمر بأزمة ولجأت لصديقتها الوحيدة إسعاد يونس وزوجها، وشوية فضفضة لصديق، وبعدها ارتياح وجواز في السر لفترة طويلة جدا عشان مشاعر إسعاد يونس.

جواز شريهان فضل في السر لحد ماخلفوا بنتهم الأولى لؤلؤة، وبعدها قرروا يعلنوا عشان كل حاجة تمشي رسمي، ووصل الموضوع لإسعاد من الصحف والجرايد زي أي قارئ عادي، ووقتها إسعاد اتهمت شريهان بإنها “خطافة رجالة”، ومقدرتش الصداقة اللي بينهم بعد مادخلتها بيتها،

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى