فن و مشاهير

“كفاية تسول”.. رسالة مفاجئة من شريف إكرامي لـ بيومي فؤاد

علق  حارس مرمى فريق بيراميدز شريف إكرامي، على أزمة الفنان بيومي فؤاد، بعد الهجوم الذي شنه على الفنان محمد سلام وقرار انسحابه من مسرحية “زواج اصطناعي”، التي عرضت في موسم الرياض.

وقال شريف إكرامي: “كل شخص عام أو مشهور له الحرية في اتخاذ موقفه تجاه ما يحدث في غزة.. موقفك المبني على منظومة قيَّمك وعلي قواعدك الأخلاقية وعلي أولوياتك وقناعاتك“.

رسالة مفاجئة من شريف إكرامي لـ بيومي فؤاد

وتابع: “موقفك من حقك، لكن مش من حقك تتحكم في رد فعل الناس قبولهم أو رفضهم احترامهم أو احتقارهم مدحهم لك أو اشمئزازهم منك“.

واختتم: “أكره التنظير والمزايدة، لكن أكره أكثر التسول والتبرير والشعارات الفارغة، فأرجوك لا تتحدث بالنيابة عن زملائك ولا عن مجالك ولا تتكلم باسم بلدك.. فاختياراتك وقراراتك تخصك أنت، فرجاءً تحدث فقط بالنيابة عن نفسك“.

وفي وقت سابق، ظهر بيومي فؤاد، في فيديو عبر إنستجرام، قال فيه: «من حقك أنك تعتذر عن المسرحية، لكن مش من حقك أنك تغلط في فنك“.

وتابع: “إحنا ما بنجيش عشان نضحك حضراتكم.. إحنا بنقدم فننا المصري، وإنتم بتحترمونا وإحنا بنحترمكم جدا.. شئ عظيم إن أنا أخرج وإتصور مع شاب سعودي أو سيدة سعودية، وهي تعلم أن أنا مصري فأنا بشرف بلدي“.

وأضاف: “محمد أنور راجل وأنقذ موقف وكان قدها.. وأنا فنان مصري وليا الشرف.. جيت المملكة العربية السعودية وليا الشرف.. إحنا بنتعب وبنقدم فن ولو الموضوع كدة ف في فنانين كتير من أيام نجيب الريحاني المفروض ينتحروا».

لمشاهدة الفيديو من هنا:

وأضاف بيومي فؤاد: “إحنا اتظلمنا والله واتهنا وإحنا جايين نقدم فن.. اقسم بالله احنا مش بتوع فلوس.. والله العظيم لو العرض ده اتعمل بدون أجر لمدة 15 يوم كمان هيبقى لينا شرف وفرحانين جدًا.. وسيادة المستشار يعلم ده.”

اقرأ ايضا:

“عايز بنط على قفاه”.. رسالة نارية من مفيدة شيحة لـ بيومي فؤاد

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى