فن و مشاهير

جيل بيسلم جيل! فنانون تخطوا سن الـ 40 ولم يعودوا من جيل الشباب

العديد من النجوم تخطوا  عدوا سن الـ 40 ولم يصبحوا من جيل الشباب، لن تتخيل من هم، ففي المرتبة الأولي الفنان الكوميدي محمد هنيدي، حيث أصبح عمره 57 سنة.

بدأ هنيدي مشواره الفني بأدوار كوميديا في المسرح والسينما، وش السعد عليه فيلم اسماعيلية رايح جاي وصعيدي في الجامعة الأمريكية.

كمان أحمد حلمي إللي بقى عنده 53 سنة من مواليد 1969، إللي بدأ حياته في برنامج للصغار وأول دول له عبود على الحدود.

الفنانة داليا البحيري إللي بقيت سنها دلوقتي 52 سنة من مواليد 1970،إللي بدأت حياتها كعارضة أزياء في مصر وفازت بلقب ملكة جمال مصر عام 1990.

كمان أحمد عز خرج من جيل الشباب وبقى عنده 51 سنة وبدأ حياته كعارض أزياء، ونجم المقالب رامز جلال من مواليد 1973 بقى عمره دلوقتي 49 سنة.

وكمان الفنان التونسي ظافر عابدين إللي بقى عمره 50 سنة من مواليد 1972، نجم الأكشن أحمد السقا خرج من جيل الشباب بعد ما بقى عمره دلوقتي 49 سنة.

كمان نيللي كريم عمرها 48 سنة بدأ حياتها كراقصة بالية، وخرجت غادة عادل من قايمة جيل الشباب وبقى عمرها 48 سنة
الفنان كريم عبد العزيز من مواليد 1975 بقى عمره دلوقتي 47 سنة، بدأ حياته كمساعد مخرج وبعد كده مثل في مسلسل امرأة من زمن الحب.
أما بقى أحمد زاهر بقى عمره دلوقتي 47 سنة وبدأ حياته في دور بسيط في ذئاب الجبل، وكمان منى زكي إللي بقى عمرها 45 سنة بدأت حياتها في مسرحية مع الفنان محمد صبحي.

وكمان خرجت زينة من جيل الشباب وبقى عمرها دلوقتي 45 سنة، ومن بين الفنانين إللي خرجوا من جيل الشباب الفنان هاني سلامة إللي عمره بقى 45 سنة، إللي قدمه المخرج يوسف شاهيم في فيلم المصير.

وكمان الفنانة بسمة إللي بقى عمرها دلوقتي 46 سنة، بدأت حياتها كمذيعة وبعد كده دخلت مجال الفن أول أعمال الفنية فيلم الناظر، وكمان قصى خولي خرج من جيل الشباب وبقى عنده 46 سنة.

بدأ مشواره الفني بعدد من المسرحيات زي كسور ومدينة الغرائب، وأول ظهور له في السينما كان في فيلم ذاكرة صعبة عام 1998.

من الفنانين إللي خروجوا من جيل الشباب الفنان تيم حسن بقى عمره 46 سنة، وانطلق مسيرته الفنية في مسلسل الملك فاروق عام 2003.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى