أخبار الاقتصاد

3 أفكار لـ 3 مشاريع بأقل تكلفة وأكثر ربح ستكسبك الذهب

أشخاص كثيرة في الفترة الماضية بدأت تفكر في عمل مشاريع خاصة لأنفسهم لكي يكسبوا منها من اجل زيادة الدخل الخاص بهم وتحسين ظروفهم المعيشية، خصوصًا في الفترة الأخيرة بعد الأزمة التي حدثت وتسببت في ترك العديد من الأشخاص لوظائفهم وهو ما جعلهم يفكرون خصوصًا السيدات وربات البيوت في مشاريع خاصة بهم يعتمدوا عليها وتزيد دخلهم.

ماذا تفعل لو أردت أن تقيم مشروع خاص بيك ويكون أونلاين ومن البيت؟ وما هي أكتر 3 أفكار انتشارًا وأكتر ربحًا لإنشاء وإدارة مشروع أونلاين؟ هذا ما نعرضه في الفقرات التالية.

أول مشروع هو بيع المستلزمات المنزلية، وهنا ممكن ربات البيوت يعملوا مشروع صغير من البيت ومش هيحتاجوا يروحوا للشغل كل يوم، وده هيضمنلهم تحقيق دخل إضافي عن طريق بيع المستلزمات المنزلية، وممكن كمان تبدأ تبيعع للمحيطين بيها وتتوسع بعد كدة جوا المنطقة السكنية بتاعتها والمناطق المجاورة.

المشروع التاني هو الشغل في مستحضرات التجميل والعناية بالبشرة، واللي بتعتبر تجارة ربحها مضمون، لأن معظم الستات مبيستغنوش عنها، وفيه سهولة كبيرة في تسويق المنتجات ديه عن طريق شبكة العلاقات والأصدقاء.

المشروع التالت هو الاكسسوارات وحلي الملابس، واللي بتعتبر واحدة من أنواع التجارة السهلة، وكمان رخص أسعار المنتج بتخلي صاحب المشروع يقدر بسهولة يبيع بكثافة بين المحيطين وده بيضمنله ربح كبير.

بعد ما أوضحنا أفضل 3 مشاريع تقدر تعمل واحد منهم وتكسب فلوس، دلوقتي فيه سؤال بيشغل تفكير كتير من الناس، وهو ليه الشباب بدأوا يتجهوا للشغل أو المشاريع الأونلاين؟

هذا يرجع لأسباب كتيرة أهمها أنه حصل قفزة كبيرة في أرباح التجارة الإلكترونية خلال الفترة اللي فات بعد ما سجلت نمو بنسبة حوالي 52% خلال الشهور التلاتة الأولى بدايةً من سنة 2018، فبقى ناس كتير تتجه للبيع والشرا أونلاين عشان يقدروا يزودوا دخلهم.

وهذا يفتح المجال لطرح سؤال عن هي مميزات المشروعات “الأونلاين” الخاصة من الأساس؟

المشروعات الخاصة ليها مميزات كتير جدًا، وبتتميز بانخفاض تكاليف التشغيل، ومبيحتاجش صاحب المشروع أنه يدفع إيجار ثابت في أوقات كتيرة جدًا، وكمان ممكن يبيع في أي وقت ومن أي مكان، وكمان ممكن بسهولة توصل لأكبر عدد من المستهلكين اللي أنت مستهدفهم عشان تبيع الخدمة أو المنتج ليهم.

ما هي الخطوات الأساسية لكي تبدأ مشروعك الخاص أونلاين؟

وفقًا لجهاز تنمية المشروعات الصغيرة والمتوسطة، فلازم تلاقي فكرة الاول لمشروع «أونلاين» وبعدين تحط خطة للتسويق والبيع وخلافه، يعني تعمل دراسة جدوى ومن خلالها يتم تحديد نوع الخدمة أو المنتج اللي بيقدمه المشروع للجمهور، وكيفية النشر أو الإعلان عنه كمان ، وديه هي الخطوات الأساسية لإنشاء المشروع.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى