أخبار الاقتصاد

بشرى سارة من الحكومة بشأن أسعار الأرز

المصريين يسألوا متي تنتهي أزمة الأرز، والتي زادت بشكل طبير حتى اختفى الأرز من الأسواق، واضطر المصريين يأكلوا الملوخية بالعيش البلدي بدلا من  الأرز .

و لأن السفرة المصريه لا يمكن أن تستغنى عن وجود الأرز، اليوم الحكومة تزف بشرى سارة لبداية انفراجة الأزمة، وهذا بعد الإعلان عن الموافقة على الطلب المقدم من وزارة التموين والتجارة الداخلية بشأن مد العمل بقرار مجلس الوزراء رقم 66 لسنة 2022، والذي ينص على تحديد سعر الأرز الأبيض للجمهور لمدة ثلاثة أشهر أخرى، فهل سيسهم ذلك في حل الأزمة؟..سوف نتعرف على المزيد من المعلومات خلال التقرير التالي:

الحكومة أخدت قرار عاجل  بتحديد سعر الأرز لمدة ٣ شهور  وده لأنها بتعتبر الرز الأبيض من المنتجات الإستراتيجية،وعشان كمان تمنع ظهور بعض الممارسات التي أدت إلى زيادة غير مبررة في أسعار الأرز واللي شكلت عبىء على المواطن المصري كمستهلك.

طيب كدا أسعار الأرز هتكون كام؟

بص ياسيدي الأسعار المحددة لكيلو الأرز الأبيض الفاخر اللي مش بتزيد فيه نسبة الكسر عن 3 % المعبأ تعبئة فاخرة مش هيزيد عن 18 جنيها.

أما كيلو الأرز الأبيض المعبأ مش هيزيد عن 15 جنيها، وكيلو الأرز الأبيض غير المعبأ (السائب) مش هيزيد عن 12 جنيها.

وهل الحكومة هتقدر تنفذ القرار؟

حددت الحكومة ضوابط تجبر كافة المتاجر والمحال وغيرها من منافذ البيع على الإعلان عن أسعار بيع الأرز الأبيض واللي لازم يكون المشار إليها في أماكن ظاهرة لروادها من المشترين.

ولأن الدولة المصرية مؤمنه بترك الأسواق تتفاعل مع قوى العرض والطلب في حرية الأسواق لكن لا تتهاون في إخفاء السلع لأن هذا يحدث أزمات غير حقيقية

وهنا أكد المتحدث باسم مجلس الوزراء إن كافة الأجهزة الرقابية هتتابع عملية تطبيق كتابة الأسعار على المنتجات، قال كمان ان الدولة تدخلت الفترة الماضية بضخ كميات كبيرة من السلع، وهو ما حل أزمة نقص السلع في بعض الأماكن.

طيب هل الأرز الموجود يكفي حاجة المواطنين؟

أكد وزير التموين والتجارة الداخلية الدكتور على مصيلحى على توافر الأرز في الأسواق وأن المخزون يكفي الاستهلاك المحلي.

قال كمان إن الدولة بتنتج ما يقارب ٥ مليون طن وبتستهلك ٤ مليون  ونصف طن تقريبا كدا مفيش أزمة.

“كل من هب ودب اشتغل في الرز”.. جملة قالها وزير التموين عشان يوضح أساس المشكلة وهي وجود دخلاء كتير علي صناعة الارز،  بمعنى أن كل من معه مبالغ مالية  من 2000 الي 10000″ يشتغل في تجارة الأرز لزيادة الربح في وقت قصير وده اللي اتسبب في غلاء الأسعار.

دلوقتي قولنا بتجيب الأرز من منطقتك بكام؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى