فن و مشاهير

قرار ناري من المحكمة ضد أحمد جلال عبد القوي بسبب المخدرات

قضت محكمة شمال الجيزة، اليوم الخميس بالحبس عاما مع الشغل وغرامة 10 آلاف جنيه للفنان أحمد محمد عبدالقوي «نجم مسلسل حضرة المتهم أبي» لإحرازه جوهر الأفيون والامفيتامين والمورفين والترامادول بقصد التعاطي.

وثبت من تقرير مصلحة الطب الشرعي أنه بمقارنة النتائج تبين أن البصمة الوراثية المستخلصة من التلوثات الدموية بحقنة بدون سن سرنجة بلاستيكية تطابقت مع البصمة الوراثية للحمض النووي المستخلص من العينة المسحوبة من المتهم.

قرار ناري من المحكمة ضد أحمد جلال عبد القوي بسبب المخدرات

وفي وقت سابق، قال أحمد جلال:  «كنت عامل عملية خطيرة في ضهري ومركب 3 فقرات، كان فيها خطورة كبيرة ومضيت على إقرار إني ممكن ممشيش تاني، وكنت باخد مخدر الأفيون عشان أتعالج ومكنش في علاج غيره، وبعد ما خفيت مبطلتش الأفيون وبقى إدمان، وقعدت 4 سنين لحد ما اتعافيت منه».

وأضاف أحمد جلال: ” قرار دخولي أحد مراكز إعادة التأهيل للعلاج من إدمان المخدرات، دى خطوة من أجل الإصلاح وده مش كان قرار شخصي فقط لكن فى فتاة بحبها وقفت جانبي علشان كده قررت اتعالج”.

وتابع:  “انا غيرت حياتى تماما فى كل حاجة ممكن تتخيلها فى كل حاجة رغم إن انا عندى شوية مشاكل تخلى لأى حد فى الجنيا يتجه لأسهل طريق وهو الإدمان، بس انا مبعملش كده ومش هعمل كده،”

اقرأ ايضا:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى