أخبار الاقتصاد

بـ 7 جنيه فقط..مفاجأة عن مشروع بسيط بأرباح مضمونة

ناس كثيرة تبحث على مشروع سهل وبسيط ويكون من البيت ويحقق لهم أرباح مضمونة ولو أنت من هؤلاء الناس، فإنا هذا التقرير من أجلك لأنه سيوضح تفاصيل مشروع مربح بأقل تكلفة ممكن تتخيلها فتابعونا:
مشروع بسيط هتعمله من وانت فى بيتك ومش هتحتاج غير سطوح البيت أيوه انت ممكن تستغل سطح البيت وتعمل مشروع زراعة الخضروات
واحنا مش بنتكلم عن كل الخضروات احنا هنتكلم عن الملوخية بس، وده لأنك ممكن تزرعها بكل سهولة وتسوق ليها كمان وتبعها في منافذ مختلفة .
وطبعا معروف إن الملوخية من أشهر الأكلات اللي بتكون ليها مكانة خاصة في قلوب المصريين ، وعشان كده كمان في ناس مطلعة عليها إسم التشريفة.
ولو انت حابب تعمل مشروع بسيط وتحقق ربح تقدر تزرعها على سطح بيتك، وهتقدر بمجرد ما تنتج محصول إنك تسوق لها في محلات ومولات وغيرها من الأماكن .
وده اللي أكده الدكتور أحمد حنفي وده الخبير والمحلل الاقتصادي واتكلم عن طريقة زراعتها وقال إنك مش هتحتاج غير إنك تشتري بذور ملوخية بحوالي 7 جنيه و تزرعها على طريقة المناضد .

والمقصود هنا هو إنك تجيب مجموعة من الترابيزات مرفوعة القوائم لأربع اتجاهات بارتفاع 30 سم وتحطها بشكل مايل شوية عشان تصرف الماية الزيادة .وتحط جواها مشمع بلاستيك سميك بولي إيثلين أو أي مادة عازلة.

وقال حنفي على صفحة الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك إن التربة هتكون عبارة عن طمى زراعي مع رمل مخلوطين بـ 5 جنيه زريعة ملوخية من عند العطار ، بعدها ترشهم على التربة من فوق.

وبعد كده ترويها بالماية في الصيف مرتين في اليوم وفي الشتا كل يوم ، وتقدر تحط جردل تحت الترابيزات دي عشان يستقبل أي ماية زيادة ، وكمان بتقدر تعمل حصاد لـ من 4 لـ 6 سيقان خلال الموسم الواحد .

الجميل بقا إنه قال إنك تقدر تبيع المحصول النهائي للملوخية في الأسواق بسهولة جدا ، كمان تقدر تحسب معدل الربح الخاص بالمشروع وفقًا لسعر بيع الملوخية في السوق ، وده طبعا بتختلف حسب التسعيرة المحددة لكيلو الملوخية في المنافذ المختلفة .

ولو بتسأل عن تكلفة مشروع زراعة الأسطح؟ف الجميل أن المشروع ده مش هيكلفك كتير وده لإن معظم الحاجات اللي بيحتاجها موجودة في كل بيت زي مثلا الصناديق الخشبية وخزان الماية، والتربة سهلة في الحصول عليها.
وكل اللي هتتكلفه هو تمن البذور ودي كمان موجودة في الفاكهة والخضروات اللي بناكلها زي بذور الطماطم والفلفل واللي موجودة في الثمرات نفسها.

ولو احتاجت بذور تانيه سهل تلاقيها في منافذ بيع المواد الزراعية، أو محلات العطارة، وكل الحاجات اللي هتحتاج تشتريها للمشروع ده مش هتكلفك أكثر من 3 ل 5 آلاف جنيه، ودي بتختلف حسب الحجم والكمية.
قولنا رأيك في المشروع ده وهل ممكن تفكر تعمله؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى