فن و مشاهير

بعد سنوات من العرض.. القصة الحقيقية لفيلم زواج بقرار جمهوري

رغم مرور سنوات عديدة على عرض فيلم زواج بقرار جمهوري؛ إلا انه يتسائل الجمهور عن القصة الحقيقية للفيلم.

وتداول منشور عن القصة الحقيقية للفيلم وكتب فيها: صباح الفل

شفت فيلم زواج بقرار جمهوري.. اهو حصل قصة شبهه بالظبط مع الرئيس السادات .. بنت سواق بسيط .. بسيط جدا يعني .. في قرية دمرو في المحلة .. هتتجوز .. ليه الرئيس السادات يحضر فرحها.. والعريس والعروسة يروحوا الاستوديو في حراسة عربيات الامن المركزي.. وكان في خطة لاغت** يال الرئيس السادات في اليوم دا … علشان كدا مكلش اي حاجة

قصة مثيرة عن رد السادات الجميل لسواق انقذ حياته.. المحزن ان السادات استشهد بعد الصورة دي بـ 14.. وكان أخر فرح يحضره في حياته.. في ايه اللي حصل .. وكم الكوميديا والدراما اللي تنفع فيلم يمثل مصر في الاوسكار بشرط ألا يكتبه الاستاذ الغيطي..

جواز بقرار جمهوري هو فيلم كوميدي مصري تدور أحداثه حول شاب مصري فقير يعيش في حارة ميمون القرد بقلعة الكبش ويعمل بوزارة الخارجية وفي بداية حياته مرتبط بريهام وهي فتاه من طبقة أعلى منه اجتماعيا وتعمل بوزارة السياحة ويقوم بإرسال دعوة زفاف لرئيس الجمهورية محمد حسني مبارك وبالمصادفة يقبل الرئيس الدعوة وتحدث العديد من المفارقات الكوميدية.

ياسمين شرف

ياسمين شرف حاصلة على بكالوريوس إعلام جامعة القاهرة تقدير جيد جدا .. أعمل صحفية بقسم التحقيقات في جريدة تحيا مصر ، أهوى كتابة الروايات والرسم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى