أخبار الحوادث

تفاصيل القبض على شاب مصري يهرب الممنوعات بطريقة لا تخطر على البال

الشاب المصري الذي هرب الممنوعات في حاجة لا يمكن تخطر على بال أحد!.. تخيل تزرع الممنوعات في أكثر شئ الناس تحبه دون أن تكون محل للشك،ماذا فعل هذا الشاب الذي خدع الكل في مطار القاهرة ودوخ الشرطة؟ كيف وقع.. حكاية ولا في الإفلام نحكيها في التقرير التالي:

مفيش حد يقدر ينكر ذكاء المصريين لكن تخيل أن شاب مصري يستخدم موهبته وعبقريته مش في النجاح ولكن في التهريب.. عشان يدوخ كل الناس في مطار القاهرة.

الحكاية يا جماعة إن فيه واحد مصري كان مسافر بره في إيطاليا وهو راجع لمصر جاب معاه عبلة نيوتيلا، أيوه نيوتيلا ماتستغربوش قوي كده، ما هو الحكايه مش في النوتيلا بس يعني إنما هي أصل الموضوع، إزاي ده اللي هنقوله لكم دلوقت في الفيديو ده كملوه بس للاخر وأنتم تعرفوا النوتيلا هي السبب ليه.

ببساطة شديدة وبذكاء خارق من المصري، حاول يهرب ممنوعات عن طريق علبة النوتيلا دي.خلال الساعات اللي فاتت الشاب المصري شكت فيه سلطات مطار القاهرة الدولي، لما لقوا معه علبة النوتيلا، استغربوا جدا له واحد جاي من بره جايب معه علبه نوتيلا، ماهي موجوده في مصر يعني ماليه البلد.

المهم أخذوا منه علبه النوتيلا وسالوه أنت جايبها ليه، قال لهم عادي أنا بحبها ودي مش أي نوتيلا دي إيطالي، وجايبها هدية لأسرته اللي نفسهم يجربوا النوتيلا الإيطالي اللي بتكون أحلى نوع نوتيلا في العالم.

واحد من رجال الجمارك استغرب إيه فيها النوتيلا الإيطالي عشان يجبها والناس تبقى بتحبها كده عشان فضوله ياخده ويفتح العلبة.. لكن لقى المصري بيحاول يمنعه وده اللي ما دخلتش دماغ رجاله التفتيش في المطار.

الموظف صمم أنه يفتحها وبالفعل مسك علبة النوتيلا وفتحها.. لكنه حصل اللي محدش يتخيله.. وهو أن ريحة النوتيلا وشكلها خلى موظف الجمارك مقدرش يقاومها ويدوقها وهنا كانت المفاجأة.

الموظف لقى حاجة ناشفة جوة علبة النوتيلا ولما دور أكتر اكتشف أن فيها أربع حتت من الممنوعات الإيطالية اللي بتعمل دماغ.

هنا الدنيا اتقلبت على المصري ده في المطار، وتم القبض عليه، ما هو حاول يستغل ذكائه غلط ويخترع حاجة جديدة يتم تهريب بها الممنوعات واللي كانت عن طريق علبة النوتيلا.

وحاليا بيتم تجهيز المتهم للعرض على السلطات القضائية علشان يعملوا معه الواجب ويحاكم بتهمة تهريب الممنوعات، وهيتم عمل اللازم معه وياخد حكم محترم،علشان يحرم يفكر يعمل كده تاني ويكون عبره لاى حد غيره يحاول يعمل زيه.

قصة الشاب المصري وذكائه في التهريب كانت حديث الناس في مطار القاهرة وإزاي أنها قصة لا يمكن تحصل ولا في الأفلام.. لكن الصدفة الغريبة كانت ورا أنه يقع أذكى مصري بكل بساطة.

إحنا عايزين نعرف رأيكم هل كان حد فيكم يفكر أن المجرم ده يستغل النيوتيلا ويحط فيها ممنوعات؟اكتبوا رايكم في التعليقات، مستنينكم.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى