منوعات

أغرب طقوس الأفراح تثير الغضب على السوشيال ميديا..لن تتخيل ما فعله العريس!!

حالة كبيرة من الجدل أثارها فيديو منتشر على السوشيال ميديا من أحد الأفراح بسبب الطقوس التي كانت في الفرح، ليس هذا فقط فقد وصل الانر بالعريس أنه أحضر سرير إلى قاعة الفرح وماحد فعله أثار استغراب الجميع، فما قصة الفيديو هذا ما نتعرف عليه من خلال التقرير التالي:

مفيش كلام على السوشيال ميديا في الساعات اللي فاتت إلا عن فيديو الفرح الغريب اللي ظهرت فيه طقوس غريبة جدا وكأنهم ناس من عالم تاني بالألعاب والرقص والحاجات الكتيرة الغريبة اللي كانوا بيعملوها في الفرح.. لكن كان الأكثر غرابة لما العريس والعروسة جابوا سرير كبير في وسط الفرح ووسط الناس كلها وعملوا الدخلة قدام الناس اللي حاضرة الفرح.

الواقعة دي اللي محدش كان متخيل أن ممكن تحصل في الحقيقة بين البشر في أي بلد.. إزاي العريس والعروسة يعملوا الدخلة قدام الناس.. لكن الأغرب كمان أن الناس عادي كانت فرحانة ومبسوطة وبتشجع العريس وبيتناولوا المشروبات وهما بيشوفوا العريس والعروسة في الدخلة كأنه عرض مسرحي لكن قدامهم على الحقيقة.

الفرح ده اللي انتشرت منه فيديوهات كتيرة للطقوس الغربية والعريس والعروسة وهما بيعملوا الدخلة قدام المعازيم وتفاعلت معها الناس بشكل كبير والكل بيسأل إزاي بيحصل ده وإزاي بيعملوا كده وفي أي بلد بيعملوا كده.. الغموض اللي حوالين الفيديوهات دي مع تداول الناس لها خلها وصلت لعدد كبير جدا.. والكل بيسأل يا ترى إيه حكاية الفرح ده؟

لكن بتتبع أصل مصدر الفيديو اتضح أنه أصل الفيديو من بوليفيا والفرح ده حقيقي ودي من العادات الغريبة عندهم أن لازم العريس يعمل الدخلة قدام المعازيم في الفرح عشان يثبت حبه للعروسة وقدرته على الجواز بيه وبالتالي لازم يعمل الدخلة قدام كل الناس ويأكد جوازه بيها.. عشان كده الناس كانت بتشجعه وفرحانة بيه أنه بيعمل الدخلة قدامهم بسبب أنه كده أثبت قدرته على الحب والجواز وتحمل العروسة في الحياة بينهم.

مش بس كده لكن كل الطقوس الغريبة اللي حصلت في الفرح ده كمان حقيقية وهي من العادات في الأفراح هناك عشان تكون تعبير عن سعادة الناس بافرح وعشان يعيش الزوجين في حياة سعيدة وكلها حب.

طيب إزاي الفيديوهات دي انتشرت؟

أصل الفيديوهات كانت من خلال مجموعة موسيقية اسمها (دولفين الحب) ودي فرقة موسيقية بتنظم الحفلات والأفراح ومختصة في أنها تعمل الطقوس الغريبة في الأفراح.. وهما اللي كانوا بيصوروا الفرح ونشروا أجزاء منه على صفحات السوشيال ميديا عشان تنشر بعدها في كل العالم وتوصل للعالم العربي ومحدش يبقى عارف إيه أصلها أو المكان اللي حصل فيه الفرح الغريب ده.

الفرح ده عمل حالة من الجدل الكبير على السوشيال ميديا وسط هجوم كبير من الناس عن إن إزاي البشر وصل بيهم الحال أنهم يتفرجوا على بعض بالشكل ده لاء والأغرب أنهم يكونوا فرحانين وبيشجعوا العريس وهو بيعمل الدخلة قدامهم بدون حياء أو سترة وكأن الأمر عادي في الوقت اللي كل الأديان والثقافات ترفض السلوك ده حتى لو كان في دولة أجنبية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى