منوعات

وصلت للزبادي..بلوجر تفجر مفأجاة عن منتج شهير وعلاقته بالهواء

“وصلت للزبادي حرام المنظر دا” بهذا العنوان أثارت يوتيوبر شهيرة تدعي نور حالة من الجدل بين الآلاف من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي خاصة “فيسبوك” زعامة أنها ستبدأ في مقاطعة هذه الشركة وتصنيع الزبادي بالمنزل، فما القصة؟.

قالت “نور” في مقطع الفيديو الذي أثار الجدل بين الآلاف: “أنا مستهلكة لشركة الزبادي دي باستمرار وما بتخلاش عندي من البيت علشان أكل أطفالي، ارتفع سعرها علشان الأزمات العالمية قولنا ماشي، ما بقاش فيه عروض زي الأول قولنا ماشي حقك كشركة، لكن يوصل الغش بإنه تقل للنص، دا جشع بدون مبرر، أنا كمستهلكة دفعت ثمن زيادات الخامات لكن مش تقلل الكمية كمان كشركة ويكون فيه جشع في التعامل مع المستهلك؟”.

وأضافت اليويتوبر التي يتابعها ملايين: “دا استهتار بالمستهلك، أنا عارفة إنه لو عملته في البيت هيكون مكلف بس مش زي كدا، لكني هعمله في البيت وهسأل على صلاحيته، الكوباية مسكاها خفيفة، لو بيسأل بجيبه ليه لأن أولادي عيشين علي الزبادي، حقيقي بنجيب بالكام باكت، فالكوبايتين بقوا بمقام كوباية، قللولها للنصر والربع كمان من حجمها اللي كان طبيعي”.

وواصلت “نور” في رسالتها لمتابعيها: “تزود سعر تمام لكن تزود سعر وتقلل كمية، اكسبوا كشركات لكن بضمير، ما تستغلش الأزمات ضد الناس، بتبيع لي الهواء في كوباية، احنا مش مغلفلين، راعوا ربنا وادينا حقنا، ورسالة لكم قاطعوا المنتج اللي يتغش فيه أكتر من اللي يغلي كمان، لأن الغلي دا ممكن نتفهمه ، لكن الغش لا”.

ياسمين شرف

ياسمين شرف حاصلة على بكالوريوس إعلام جامعة القاهرة تقدير جيد جدا .. أعمل صحفية بقسم التحقيقات في جريدة تحيا مصر ، أهوى كتابة الروايات والرسم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى