فن و مشاهير

«لو محدش رباك هربيك».. السبب الحقيقي وراء براءة عمرو أديب من سب محمد رمضان

نصت حيثيات الحكم الصادر من محكمة جنح الشيخ زايد، ببراءة الإعلامي عمرو أديب، من اتهامه بسب وقذف الفنان محمد رمضان، إذ قالت إن «أديب» لم ينل من المدعى بالسبّ وما قاله ببرنامجه ما هو إلا عبارات استنكار.

السبب الحقيقي وراء براءة عمرو أديب من سب محمد رمضان

وجاء بالحيثيات أنه خلال حلقة من البرنامج الحواري«الحكاية» المذاع عبر قناة «إم بي سي مصر» هاجم المتهم المدعى بالحق المدني بأن قال: الإنسان اللي متربي نعمة فأنت لو مش متربي فيه اللي ممكن يربيك، إنما توصل لعدم الرباية ولو محدش رباك أنا هربيك بقالك سنة بتعمل مصايب واللي اداك الفلوس قادر يسحبها منك في ثانية أيام نكد الأيام اللي جاية”.

وأضافت: “أنا مش هدخل في سجال قليل الأدب إنما لو فاكر إنك مسنود.. القضية والفلوس ندر عليا لمستشفى أبوالريش للأطفال معنديش مشكلة أختلف مع حد في أي حاجة، لكن لما توصل لقلة الرباية، النهارده طلبت من المحامى الخاص بي رفع قضية على الفنان محمد رمضان والفلوس اللى هخدها من محمد رمضان هوديها مستشفى الأطفال في أبو الريش، أنا مش من النوع اللى بياخد حقه بالتجاوز، ويا أنا يا انت وهنروح للقاضي هو اللي هيقول عليه هعمله، وقلة الأدب لا لو محدش رباك يا محمد يا رمضان أنا اللي هربيك”.

وأشارت الحيثيات إلى أن المتهم شن هجومًا عنيفا على المدعى بالحق المدنى خلال الأيام الماضية بعد رد فعله على حكم ضده بدفع 6 ملايين جنيه تعويضا للطيار أشرف أبواليسر، وعلق المتهم: الناس مش لاقيه فلوس وأنت بترميها حتى لو مزيفة حيث ظهر في إشارة إلى اسم مسلسل رمضان الجديد موسى، كما أن المتهم وجه إلى المدعى اللي أمام العامة ألفاظا خادشة، قائلا له بقالك سنة بتعمل مصايب بقالك سنة بتطلع من حدوته لحدوتة والناس يقولوا ميقصدش المرة دى الناس مش مستحملة انت في بلد ظروفها صعبة.

ياسمين شرف

ياسمين شرف حاصلة على بكالوريوس إعلام جامعة القاهرة تقدير جيد جدا .. أعمل صحفية بقسم التحقيقات في جريدة تحيا مصر ، أهوى كتابة الروايات والرسم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى