منوعات

الصقر أوفى من البشر..شاهد ما حدث له بعد رحيل أصحابه بأيام

قصة حزينة جدا بطلها صقر، بدأت بعد خروج تلات شباب لممارسة هوايتهم التي يحبونها في صيد الطيور البرية في صحراء مطروح ، لكنهم ضلوا الطريق ورحلوا بسبب العطش وقلة الأكل، المفاجأة إن من دل أسرتهم على مكانهم في الصحرا هو الصقر الذي كان معاهم، لن تصدق مع حدث مع الصقر بعد 8 أيام على دفن أصحابه، سنعرف القصة في التالي:

الرحلة كانت مدتها تلات أيام وكان معهم الأكل والشرب إللي يكفيهم داخل عربيتهم، بس للأسف مرجعوش من تاني لبتهم ودها إللي الكل يقلق عليهم ويدور عليهم في الصحرا.

وعن تفاصيل إللي حصل، حكي جبريل راغب المطيري، من أقارب الراحلين ، إن التلاتة الشباب إللي كانوا في رحلة الصيد دي في صحرا مرسى مطروح هم ابن عمه رمضان بوحتيته أبو مطير ومساعد بوحتيته أبو مطير والطفل شاهين رمضان، نجل الأول، وكان المفروض مدة الرحلة تلات أيام بس، لما زاد غيابهم الكل قلق عليهم.

وقال إن أول ما الشباب مارجعوش من رحلتهم على طول اتحرك أكتر من 250 عربية دفع رباعي من أبناء القبائل بمحافظات الإسكندرية ومرسى مطروح والبحيرة، علشان يدورا عليهم في كل الصحرا، وفاضلوا يدوره عليهم لمدة تلات أيام.

كمان قال إللي حصل معاهم إنه تاهوا في الصحرا، وإن السبب في راحلهم هو إن الأكل والشرب خلص معهم، وكمان شبكة المحمول انقطلت في المنطقة.

وعن إزاي لقوا الراحلين، قال إن الشباب كان معهم صقر وقع في إيد صياد إللي اكتشف إن الصقر كان في خاتم في رجله عليه اسم رمضان مطير، أحد الراحلين، ونجح الصقر في إنه يعرفهم مكان الراحلين، إللي كان في وسط الصحرا تحديدًا في منطقة نقب الشقوقة.

وكمان قال إن الناس إللي كانت بدور على الشباب لقوا أول حاجة العربية إللي كانت معهم واكتشفوا إنهم مافيهاش بنزين، وبعد كده مشوا ورا أثر رجل الشباب الراحلين، وقال إنهم رحلوا بعد ما الأكل والشرب خلص معهم علشان كد لجئوا إلى إنهم ياكلوا الطيور إللي اصطدوها والمفاجأة بقى إنهم المايه بتاعة رادياتير العربية.

وكشف عن مفاجأة إنهم لقوا الشباب الراحلين كاتبين على الرمله إنهم مخلصين مايه وفوقهم سهم علشان يعرفوا منه الطريق، وقال إن إللي ده بيأكد إنهم كانوا متمسكين بأمل إن في حد هيلاقيهم.

وكمان حكى عن مفاجأة بقى إللي حصلت للصقر بعد مرور 8 أيام على دفن الشباب الراحلين، إن الصقر رحل كمان حزنًا على صاحبه، للدرجة دي الصقر أوفى من البشر.

دي بقى حكايتنا إللي عرفنا فيها دور الصقر إللي دل أهل وأقارب الشباب إللي تاهوا في الصحراء الغربية لغاية ما رحلوا بسبب إن الأكل والشرب خلص، وفي النهاية ننتظر من حضراتكم تعليقاتكم على إللي حصل وعن موقف الصقر بعد رحيل صاحبة، في النهاية انتظرونا في فيديو جديد مع حكاية جديدة، إلى اللقاء.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى